+1

A „+1” a Krétakör online politikai műsora. A város az ember legsikeresebb kísérlete arra, hogy olyan világot hozzon létre, amelyben élni szeretne.  A +1 a Krétakör poltikai műsora, melyben arra keressük a választ, hogy 2014-ben Budapest ilyen világ-e. Hogy valóban 2 millió ember közös városa-e fővárosunk. Hogy lehet-e közös város az, ahol a városlakók nagy …tovább

Szabadiskola: HOME

  Fiatalként érdekel, mi történik körülötted a világban? Zavarnak a társadalmi egyenlőtlenségek? Szívesen elmondanád a véleményed? Kíváncsi vagy, milyen eszközökkel lehetsz hatással társadalmi folyamatokra? Izgat a vizuális művészet és az aktivizmus? Jelentkezz a Szabadiskolába! Ha úgy érzed, nincs még tapasztalatod ezen a téren, itt az idő, hogy kipróbáld magad! Ha már vannak hasonló tapasztalataid, gyere, …tovább

A Párt

BLOG | Hogyan lesz a hatalom a Párté? Hogyan válik a demokrácia a hatalom játékszerévé? Hogyan lehetséges, hogy folyamatosan róla van szó? Egyáltalán mire jó és hogyan működik a Párt? Schilling Árpád új produkciója a közélet újragondolására szólítja fel a jelenlegi rendszer kritikusait, de azokat is, akik szerint minden a legnagyobb rendben. További részletek hamarosan!

Korrupció

BLOG | A Transparency International éves vizsgálatai alapján a korrupció elterjedtségét tekintve Magyarország a vizsgált 183 ország közül tartósan a lista utolsó harmadában helyezkedik el. Az állam és magánszféra közötti cserefolyamatokban lezajló vesztegetések, visszaélések és zsarolások csak a jéghegy csúcsát képezik… Hazánkban történeti okokra visszavezethetően, mind a makro, mind a mikro társadalmi kapcsolati hálók legfontosabb és …tovább

Színházcsinálók

A Krétakör és a Katona József Színház beszélgetés-sorozatában Schilling Árpád  hívott meg rendezőket, hogy művészeti programjukról, a stratégiájukról és szakmapolitikai nézeteikről kérdezze őket. A Katona József Színház színpadán négy alkalommal megszervezett eszmecserében különböző irányzatokhoz kötődő és letérő gerenációkba tartozó alkotók. Schiiling a következő gondolatokkal indította el a Színházcsináló-at: „Aki aktív részese a közéletnek, úgy érezheti, hogy …tovább

TAG

Tanulj, Alkoss, Gondolkozz! A 2012/2013-as tanévben több ferencvárosi középiskolával együttműködve egy tanár – diák közös játékot hoztunk létre Juhász Bálint vezetésével.  A program  egyben egy diákoknak szóló, az iskolai tanmenethez kapcsolódó kommunikációs fejlesztő műhely, a résztvevő pedagógusok számára pedig egy olyan kurzus, amelyben a gyakorlatukban előforduló pedagógiai problémákat vizsgáltunk a színházpedagógia eszközárának segítségével. A közös munka …tovább

Noéplanète

Schilling Árpád a párizsi Nemzeti Színházban, a Théâtre National de Chaillot-ban rendezett előadása francia színészekkel és cirkuszművészekkel és roma származású civil szereplőkkel. A produkció A papnő formai megoldásait fejlesztette tovább, a színpadon élő színházi és akrobatikus jelenetek és filmrészletek alkottak szerves egységet. A rendező így ír a projektről: “Megmenthető-e minden rászoruló? Van, akin csak a csoda …tovább

IllumiNation

A Krétakör a magyar alkotók közül egyedüliként kapott felkérést a 7. Berlini Biennálétól a rangos kortárs művészeti seregszemlén történő részvételre. Artur Zmijewski és Joanna Warsza kurátori vezetésével megvalósult rendezvény az alkotó- és előadó-művészetek társadalmi hasznosságát kívánta vizsgálni. 2012 februárjában pályázatot hirdettünk, melyre a nemzeti identitást erősítő pályamműveket vártunk. A kiírás értelmében a pályázónak ismertetnie kellett a saját …tovább

Hol a határ?

A Hol a határ? a Heineken Hungary által szponzorált, a mértékletes alkoholfogyasztást népszerűsítő kampányának elnevezése. A lebonyolítással megbízott ShowHivatal a Krétakört kérte fel a kampány kreatív elemeinek megtervezésére és legyártására. A cél az volt, hogy felhívjuk a figyelmet a fiatal felnőttek túlzott alkoholfogyasztásának legvalószínűbb okaira és legfeltűnőbb következményeire. A projekt szakmai vezetője Fancsikai Péter volt. …tovább

MOBIL

Az Akadályversennyel elindított iskolai térben játszódó színházi-nevelési játékok következő állomása a MOBIL.  Egyfajta reality game, ami lehetőséget ad arra, hogy a résztvevő középisklolás diákok saját valóságukkal alakítsanak ki reflektív viszonyt. A játék egy képzeletbeli iskolában játszódik: egy diák telefonjával titokban felvételt készít a tanárnőjéről, amit annak tudta és hozzájárulása nélkül feltesz egy közösségi videó-megosztó oldalra. …tovább

Szólíts meg!

Tóth Ridovics Máté képei a Krízis trológiához kapcsolódóan születtek és először a jp.co.de installáció részeként, a Pravo épületében lehetett megtekintekinteni a sorozatot. Később önálló kiállításként is látható volt Budapesten több alkalommal. A metaforikus fotók családokon belüli válsághelyzeteket dolgoznak föl. A gyermekek döntési szabadságát korlátozó tényezők még az optimális egzisztenciális körülmények között élő családokban, fizikai vagy …tovább

A Papnő

A trilógia záródarabja az anya, Gát Lilla története. Az egykoron ünnepelt fővárosi színésznő egy Budapesttől távoli magyar falu elkötelezett drámapedagógusaként az előítéletek megszűntetésén dolgozik. Környezete idegenkedve figyeli sajátos pedagógiai módszereit. Vállalkozása kudarcba fullad: előbb tanártársai, később a falu lakói, majd diákjai, végül saját fia fordul ellene, így el kell hagynia a falut, vissza kell utaznia …tovább

Hálátlan Dögök

A második részben a családfő, a 45 éves gyermekpszichiáter, Gát Gyula története bontakozik ki kamaraopera formájában. Az orvos szakterülete a családon belüli erőszak, a gyermekeken elkövetett szexuális abúzus… Egy nap új pácienst hoznak a klinikára, a hétszeres gyermekeken elkövetett nemi erőszakkal és gyilkossággal vádolt Ádámot. A doktor orvosszakértői pozícióját hamarosan megkérdőjelezi kettejük beszélgetése: a páciens …tovább

Krízis

A Krízis trilógia a Gát család történetén keresztül a személyes és a közösségi válsáshelyezteket tárta fel. Az egyes részekben a család három tagjának történetét különböző előadó-művészeti formákon keresztül ismerhették meg a nézők. A trilógia két részt külön-külön mutattuk be egy prágai és egy müncheni fesztiválon, a három részt egyben a budapesti Trafóban játszottuk. Művészeti vezető: Schilling …tovább

jp.co.de

A trilógia első része a tizennyolc éves fiú, Gát Balázs álomszerű utazása, felnőtté válási kísérlete. Balázs elhagyja családját, hogy önálló életet kezdjen, de nehezen szabadul a családi és a nemzeti kötelékektől. Egy idegen nagyvárosban 12 önkéntest gyűjt össze, hogy kirobbantsa saját forradalmát. A célja egyszerű: a szabadság megtapasztalása. A filmet a Prágai Quadriennálé INTERSECTION programjának keretein belül, egy …tovább

Új Néző

A Káva Kulturális Műhely, az anBlokk Egyesület és a Krétakör együttműködésével létrejött program célja az volt, hogy két észak-kelet magyarországi település (Ároktő és Szomolya) cigány és nem-cigány származású, vagyis kisebbségi és többségi lakosainak párbeszédéhez szolgáltasson fórumot a színházi nevelés, a fórum színház és a kortárs művészetek eszközeinek segítségével. Olyan dramatizált szituációk kialakítására törekedtünk, amelyeket a közösség tagjai szabadon véleményezhettek, sőt …tovább

Hol a határ? – Szülők iskolája

A 2010-es mértékletes alkoholfogyasztást népszerűsítő akció- és filmsorozatunkat követően a ShowHivatal szervezésében a Krétakör a Heineken Hungary 2011-es társadalmi célú kampányának is kreatív résztvevője volt. A célcsoport ezúttal nem a középiskolás korosztály, hanem a diákok szülei. A kampány célja elsősorban a 30-45 év közötti, nyitott szemléletű szülők figyelmének felhívása a tudatos nevelés és a mintaadás …tovább

Majális

A Pécs2010 – Európa Kulturális Fővárosa programév keretében bemutatott Majális több száz pécsi résztvevő közreműködésével megvalósított performansz volt, 2010. április 30-a és május 2-a között az egykori Gróf Széchenyi István Akna és a közeli Pécsbányatelepi Művelődési Ház területén. Programunk céla a pécsi polgárokban rejlő kreatív energiák felmutatása volt, egy általunk szerkesztett előadóművészeti esemény keretében, amely …tovább

Anyalógia

Schilling Árpád személyes hangvételű előadása A Szabadulóművész programsorozatot követően a férfi-női együttéléssel, a gyermekvállalással és az elköteleződéssel kapcsolatos problémákat vizsgáló művészeti kísérlet volt. Az alkotók személyes történeteinek feldolgozásával készült produkcióban szerelmi és családi viszályok, egy éjszakás kalandok, illetve a gyermekvállalás problémái kerültek felszínre. A bensőséges, happening-szerű esemény innovatív módon egyesítette a szoba-színház klasszikus közvetlenségét, az …tovább

URBANRABBITs

Az URBANRABBITs a francia CNAC (Centre National des Arts du Cirque) és a Krétakör közös cirkusz-színházi produkciója volt, amelyet Schilling Árpádrendezésében mutattunk be 2009 december 17-én, az iskola székhelyén, a Párizstól 200 km-re keletre fekvő Chalons-en-Champagne-ban. Az előadás 2010 januárjától nemzetközi turnéra indult, amely során közel 80 alkalommal adtuk elő Franciaországban, Olaszországban, Máltán, Romániában, Szerbiában és Magyarországon. Az előadás narratívája a 16 …tovább

Akadályverseny

Az Akadályverseny a Káva Kulturális Műhely és a Krétakör együttműködéséből létrejött színházi nevelési program. Még 2008-ban döntöttünk úgy, hogy a két szervezet innovatív kísérletet hajt végre, melyben megpróbáljuk egyesíteni a konstruktív pedagógia és a kortárs színház legkorszerűbb eszközeit. Olyan edukatív programot fejlesztettünk, amely konfliktusos modellhelyzetek elé állítja a diákokat, felkínálva számukra a cselekvő részvétel lehetőségét. …tovább

Kurázsi papa

A francia Le Phun Társulattal közös nyári színházi előadás, melyet a Szentedrei Szigeten láthattak az érdeklődők. A francia csapat vezetője, Phéraille, a Royal de Luxe társulat tagjaként tett szert évtizedes tapasztalatra. Miután csapatával több földrészen dolgoztak, de Európa keleti részein még nem jártak, régiónkban tett körutazásának első állomásaként a Krétakörrel együttműködve a Budapesttől északra elterülő Dunai szigetet …tovább

L’éloge de l’escapologiste (A szabadulóművész apológiája)

Patrick Sommier, az MC93 Bobigny (2001-2008 között a Krétakör Színház francia partnerszínháza) igazgatója, a 2006-ban, a Kapolcsi Művészetek Völgyeprogramjában bemutatott A csillagász álma című projektünket látva ajánlotta fel, hogy befogadószínháza egész épületét felhasználva hozzunk létre egy nagyszabású, helyspecifikus akciót. Miután a happening időpontja 2008 májusára esett, úgy döntöttünk, hogy műalkotásunkkal a negyven évvel korábbi párizsi eseményekre emlékezünk a magunk módján. …tovább

hamlet.ws

2007-ben mutattuk Schilling Árpád műfajteremtő előadását, a 3 színésszel, iskolai környezetbe készült Hamlet adaptációt. Schilling az előadásban a két évvel korábban a bécsi Burg Theaterben szintén három színésszel bemutatott Hamlet3 koncepióját dolgozta tovább. Az osztályteremben  középiskolás korosztály számára játszott produkciót minden alkalommal beszélgetés követi. Az előadás áttörést hozott a hazai előadó-művészek edukációs törekvéseiben, számos iskolákban bemutatott előadás …tovább

A szabadulóművész apológiája

A Szabadulóművész apológiája az újjáalakult Krétakör első nagyszabású vállalkozása volt, amelyben az általunk képviselt művészeti és társadalmi célkitűzéseket kívántuk deklarálni. A helyspecifikus, multidiszciplináris szociális plasztikát a városterápia műfaji meghatározással láttuk el. A 2009. március 8. és május 1. között megvalósított eseménysorozat az egyre inkább atomizálódó magyar társadalomnak tartott tükröt a kortárs művészet eszközeivel. A Nyitányban hat szokásos kinézetű, ám …tovább