Erkel Ferenc Bánk bánja a legfontosabb magyar nemzeti opera. Külföldön kevéssé ismerik, és alig játsszák, de Magyarországon a hivatalos nemzeti kultúra fontos része. A benne megfogalmazott nemzeti-romantikus értékek, melyek a 19. században a nemzeti függetlenség iránti harc fontos elemei voltak, mára üres frázisokká váltak, és szinte teljesen kisajátította őket az egyre inkább bezárkózásra hajlamos magyar kultúrpolitika.

A Krétakör új projektjében szereplő fiatal aktivisták szeretnék maguknak visszafoglalni ezt a nemzeti szimbólumot, azzal hogy megpróbálják levakarni róla az idők során rátapadt nemzeti-romantikus frázisokat és sztereotípiákat. Konfrontálják magukat az opera elavult főhőseivel, hogy ezáltal határozzák meg saját nemzeti identitásukat, illetve hogy milyen az a társadalom, amit érdemes hazának hívni, amiért megéri küzdeni és aktívnak lenni.

“(…) A magyar aktivisták színházi előadásukkal (…) azzal a küldetéssel jöttek Berlinbe, hogy a németek szemébe mondják: az egyre komikusabb fordulatokat vevő Brexiten túl talán le kellene ülni, nem nagy megoldásokat keresni, hanem csak beszélgetni. Nem elvont fogalmakkal Európa jövőjéről, hanem az európaiak jelenkori problémáiról, kérdéseiről. Mert ugyan a közös európai idea lehet tényleg halott (a szociális, egymással szolidáris unió lehetősége legalábbis most elég valószerűtlennek tűnik), de attól még a közös gondolkodás lehetséges. Mondjuk, beszélhetünk arról, hogy ők mit gondolnak Kelet és Nyugat különbségéről: tényleg amolyan másodrangú európainak tartják a posztszovjet országok polgárait? Vagy, hogy a hétköznapjaikban is olyan toleránsak a berlini török közösséggel, amikor ellepik az utcákat egy győztes Eb-meccs után?” – idézet Bicsérdi Ádám hvg.hu oldalán megjelent cikkéből. A teljes cikk ide kattintva érhető el.

Aktivisták: Aradi Hanga, Balogh Orsolya, Básthy Ágnes, Birta Dominika, Fuhl Dániel, Kovács Dezdemóna, Szalai Szabolcs, Szarka Alexandra, Arabella Wynne-Hughes / Rendező: Schilling Árpád / Szakmai vezető: Papp Réka Kinga / Dramaturgok: Miron Hakenbeck, Bíró Bence/ Zene: Darvas Kristóf, Eörsi Sarolta, Eckhardt Fanni / Visuals: Tóth-Ridovics Máté, Nagy Botond, Terner Péter / Ügyvezető: Potyondi Linda / Fénytechnikus: Freddy Niß / Produkciós vezető: Papp Dóra / Produkciós asszisztensek: Ugron Réka, Kis Sebő, Majsai Réka

Az előadás a Novoflot társulat Nationaloper produkciójának részeként jött létre.

A bemutatók időpontjai: 2016. június 24, 25, 26

Helyszíne: Radialsystem – V, Berlin, Németország

Megjelenések:

Magyarországon semmi sem változott a XIII. század óta? In: hvg.hu, 2016. június. 23.

Berlinig kellett utazni egy élhetőbb Magyarország képéért In: hvg.hu, 2016. június. 28.

Így kerülnek a békétlenkedők egy színpadra Orbán Viktorral In: nol.hu, 2016. június 27.

Bánk Bán ACT – Berlinben mutatkozott be a Krétakör új projektje In: szinhaz.hu, 2016. június. 28.

Heimatliches Hojotoho? In: deutschlandfunk.de, 2016. június. 28.

Projekt «Nationaloper» in Berlin In: musikzeitung.ch, 2016. július 01.